Jak samodzielnie prowadzić księgowość?

Jeżeli decydujemy się na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej to z pewnością wiemy o tym, że zadanie to wymaga wielkiego nakładu pracy. Przy firmie cały czas trzeba coś robić. Oprócz tego dochodzą rzeczy związane z wypełnianiem obowiązków wobec państwa. Taką czynnością jest np. prowadzenie księgowości. Bardzo wielu ludzi decyduje się na księgowość zewnętrzną, ujmując sobie przynajmniej jeden czasochłonny dział z głowy. Co jednak, gdy chcemy samodzielnie prowadzić własną księgowość? Oczywiście mamy taką możliwość, jednak musimy zdawać sobie sprawę, że jest to zadanie dość trudne.

Mała firma – mniejsza księgowość?

Zwłaszcza w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej przejście na samodzielną księgowość wydaje się być kuszące. Zmniejsza to miesięczne koszty przedsiębiorcy, a przy tym wydaje się, że przy tak niewielkiej firmie, księgowość wcale nie musi być wyjątkowo skomplikowana. Jeżeli przedsiębiorstwo nie uzyskuje dochodów przekraczających 1,2 mln euro, to wiele procedur dotyczących księgowości ulega uproszczeniu.

Kiedy procedura jest łatwiejsza?

Za przejściem na samodzielną księgowość przemawiają okoliczności związane z rodzajem opodatkowania oraz sposobem funkcjonowania firmy. Jeżeli np. prowadzący działalności rozlicza przychody na zasadach ogólnych z zastosowaniem skali podatkowej lub też poprzez podatek liniowy, to oparcie na stosunkowo prostej księdze przychodów i rozchodów jest możliwe i wskazane. Proces księgowości upraszcza również okoliczność, w której przedsiębiorca nie musi prowadzić ewidencji związanej z podatkiem VAT. Także brak zatrudnienia pracowników, a co za tym idzie prowadzenia dokumentacji kadr i płac, jest zdecydowanym ułatwieniem prowadzenia księgowości.

Jak poinformować organ skarbowy?

O przejściu na samodzielną księgowość musi wiedzieć organ skarbowy. Powiadomienia dokonuje się poprzez aktualizację w CEIDG. Wypełniony druk CEIDG-1 należy dostarczyć do odpowiedniego urzędu gminy lub urzędu miasta.

Obowiązki księgowego

Do obowiązków księgowych należą czynności takie jak prowadzenie księgi przychodów i rozchodów przedsiębiorstwa, w której to umieszcza się informacje o wydatkach i dochodach związanych z naszą działalnością. Konieczne bywa również prowadzenie ewidencji środków trwałych oraz wartości prawnych i niematerialnych. Trzeba liczyć się też np. z koniecznością przygotowywania wszelkiego rodzaju deklaracji czy to do ZUS czy urzędu skarbowego.

 

Jeżeli ogrom obowiązków związanych z prowadzeniem samodzielnej księgowości nas nie przerasta, to z pewnością warto zastanowić się nad takim rozwiązaniem. Może być to bardzo opłacalne, zwłaszcza w przypadku prowadzenia małej działalności.

Pin It